Wat is Microsoft Dynamics 365?

Je hebt ongetwijfeld van Microsoft Dynamics 365 gehoord. Het is een van de snelst groeinde producten van Microsoft. Het is niet één product, maar een complete product-suite. Van CRM (Customer Relationship Management) tot ERP (Enterprise Resource Planning). Microsoft voegt binnenkort zelfs een eCommerce tak aan toe. Door het grote aantal producten en modules, is het verwarrend welke producten er allemaal zijn en waarvoor ze gebruikt kunnen worden. In dit artikel leggen wij dat uit.

Microsoft Dynamics 365 Overview
Microsoft Dynamics 365 Overview

Microsoft Dynamics 365 for Customer Engagement

Microsoft Dynamics 365 for  Customer Engagement (afgekort CE) heette voorheen Microsoft Dynamics CRM. Het zijn nog steeds grotendeels de bekende CRM modules die onder deze productgroep vallen. Het gaat voornamelijk om producten die ondersteunen bij de Sales, Customer Service en Marketing activiteiten.

Er zijn vaak aanpassing nodig om deze producten goed te matchen aan het bedrijf. Daarbij heb je een partner nodig die mee kan denken en de aanpassingen minimaal houdt, tenzij de business waarde de aanpassing rechtvaardigt.

Microsoft Dynamics 365 for Customer Engagement is onderverdeeld in verschillende modulen. Deze modulen worden hieronder per module toegelicht.

Eerst een korte toelichting over licenties. De prijzen zijn op het moment van het schrijven van dit artikel alleen bekend in Amerikaans Dollar (USD). Het licentiemodel wordt vanaf oktober 2019 aangepast voor nieuwe klanten. Per gebruiker heb je altijd één basis licentie nodig (de bovenste twee rijen in de prijzenlijst). Deze kun je aanvullen met extra modulen (de Multi App user – attach License rijen). Een gebruiker die alleen voor sales werkt, heeft genoeg aan de Sales Enterprise ($95) of de Sales Professional ($65) licentie. Als hij hiernaast ook functionaliteit nodig heeft uit de Customer Service module, dan is de meerprijs $20. In totaal kost de licentie voor deze gebruiker $95 + 20$ = $115 per maand en hiermee heeft hij de beschikking over de enterprise varianten van de Sales en Customer Service modulen.

Microsoft Dynamics 365 prijzenlijst (vanaf oktober 2019)

Microsoft Dynamics 365 for Sales Enterprise

Met Microsoft Dynamics 365 for Sales Enterprise kunnen je sales medewerkers alles over de klant (zowel bedrijven als particulieren) op één plek onderhouden en raadplegen. Het bevat een voorgedefinieerde set van tabellen, processen en rapporten die je aan je eigen bedrijf en processen kunt laten aanpassen.

Het product helpt bij het standaardiseren van de processen en het verbeteren van de kwaliteit van de data. De dashboards zorgen ervoor dat zowel de medewerkers als het management altijd overzicht hebben over de gang van zaken. Je raakt dus niets meer kwijt in verdwenen e-mails en lokaal opgeslagen bestanden.

Wanneer je toe bent aan de volgende stap van sales automatiseren, kan je altijd functionaliteit toevoegen om bijvoorbeeld voorspellingen te doen over de winkansen van een verkoopkans of complexere analyses van de data. Juist omdat je de actuele data op één plek hebt, wordt deze stap eenvoudiger.

We raden altijd aan met eerst met de basis te beginnen. Eerst goede vastlegging van data en duidelijke bedrijfsprocessen. We beginnen ook altijd met de belangrijkste dashboards. Daarna gaan we een paar iteraties het systeem verbeteren om te winnen aan productiviteit. Als dat perfect loopt, is het tijd voor de volgende stap: bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie (AI) inzetten om alles uit je data te halen en je team nog productiever te maken. Microsoft Dynamics 365 bevat nu AI modulen die eenvoudiger op te zetten zijn.

Microsoft Dynamics 365 for Sales Professional

Microsoft Dynamics 365 for Sales Professional bevat alleen een deel van de functionaliteit van de Microsoft Dynamics 365 for Sales Enterprise en heeft lagere licentiekosten. Je kunt  Leads, Opportunities, Accounts, Contacts, Activities, Campaigns, Products, Price Lists, Quotes, Orders, Dashboards, Custom entities (max 15) maken en onderhouden. Sinds de laatste update, kun je nu ook cases (service aanvragen) mee beheren. Je hebt alleen geen toegang tot geavanceerde case-management zoals SLA en contract beheer. Daarvoor heb je nog steeds een aparte Microsoft Dynamics 365 for Customer Service licentie nodig.

Dit artikel is nog een concept versie, maar wij delen het graag alvast. Er zullen snel aanvullingen en updates volgen.