Wat is een CRM-systeem?

Wat is een CRM-systeem header

Je hebt ongetwijfeld de term ‘CRM-systeem’ al regelmatig voorbij zien komen. Maar wat houdt dat CRM eigenlijk in en wat doet het precies? We leggen het hieronder uit.

CRM staat voor Customer Relationship Management

CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem helpt jou bij alle onderdelen die komen kijken bij het beheren van de gegevens van jouw klanten. Een voorbeeld van een CRM-systeem is Microsoft Dynamics 365 CE.

Vanuit het CRM systeem kun je heel gemakkelijk alle klantgegevens bekijken, maar ook via e-mail of social media in contact komen met een klant. Ook kun je taken toevoegen en beheren, prestaties volgen en dit allemaal vanuit dezelfde app. Geen tijd gaat meer verloren aan het bijhouden van verschillende programma’s, apps en websites om de benodigde informatie te vergaren. Door het juiste CRM te gebruiken, heb je een grotere kans om meer uit je relatie met de klant te halen, zoals het verbeteren van je verkoopproces.

Interne communicatie

Met het juiste CRM-systeem bereik je niet alleen nieuwe hoogtes met jouw klanten, maar gaat de interne communicatie er ook op vooruit. Omdat alle informatie over jouw klanten in de cloud worden geplaatst, kan iedereen van het team erbij. Het gevolg hiervan is dat iedereen altijd dezelfde informatie kan inzien en daarom altijd up-to-date is. Leden van jouw team kunnen opmerkingen plaatsen bij klanten om collega’s op de hoogte te stellen van eventuele ontwikkelingen en/of de voortgang van een project.

Waarom kiezen voor een CRM Implementatie

Als jij klein bent begonnen, heb je vast en zeker je eigen manier gevonden om belangrijke informatie op te slaan over klanten. Je begon in een Excel-bestand, beschreef daarna in een gratis versie van een takenprogramma wanneer je een klant een mailtje moest sturen en plaatste alle documenten voor de zekerheid in de cloud. Maar als jij inmiddels bent uitgegroeid tot een bedrijf met meerdere werknemers, heb je wellicht al ervaren dat niet alle informatie gemakkelijk te vinden is voor anderen.

Je geeft nieuwe werknemers en collega’s toegang tot alle programma’s en online opslaglocaties om de informatie in te kunnen zien. Maar waar dit voor jou heel logisch is, is dat minder logisch voor nieuwe werknemers en zijn zij waarschijnlijk veel tijd kwijt aan het vinden van de juiste informatie. Niet zo efficiënt dus. Je wilt alle informatie overzichtelijk op één plek hebben staan, waar iedereen bij kan en belangrijke informatie kan toevoegen. Dat is waar een CRM-systeem om de hoek komt kijken.

Stappenplan CRM implementeren

Klinkt een CRM-systeem jou als muziek in de oren, maar weet je niet of jouw bedrijf er klaar voor is? Lees dan onze 7 redenen waarom jij een CRM-systeem nodig hebt.