7 redenen waarom je over moet stappen naar een CRM-systeem

winning-the-game

Inmiddels weet je wat een CRM-systeem is. Is het je nog niet helemaal duidelijk? Lees dan ons artikel Wat is een CRM-systeem? Hieronder kun je, aan de hand van 7 redenen, lezen waarom het voor jouw bedrijf noodzakelijk is om over te stappen naar een CRM-systeem.

1. Alle informatie wordt gebundeld

Het werkte ooit zo goed: in Excel hield je klantgegevens bij inclusief de belangrijkste cijfertjes. Toen je werknemers kreeg, ging je over naar de cloud; iedereen kan er – op uitnodiging – bij én dus is het efficiënt! Maar inmiddels ben je langer bezig met nieuwe werknemers vertellen waar ze welke informatie kunt vinden en hoe zij hun uren moeten registreren. Het is tegenwoordig dus alles behalve efficiënt. Hoog tijd voor een CRM-systeem!

2. Beter overzicht in salesfunnels

Als je inmiddels verschillende afdelingen hebt binnen jouw bedrijf, zal je gemerkt hebben dat het soms lastig is om bij te houden wie wat doet, en vooral op welke manier. Hoe wordt er contact gezocht met de klant, wordt er überhaupt contact gezocht met de klant en kan de klant ook contact opnemen met jou? Loop je tegen deze problemen aan? Dan kun je de conclusie trekken dat het tijd wordt om een goede CRM strategie op te zetten. Niet handig en zonde van je tijd dus.

3. Automatisch gegenereerde rapportages

Ben jij ooit begonnen met het actief schrijven van rapporten om te kunnen inzien wat de vooruitgang is binnen het bedrijf? Welke doelen er zijn behaald en welke doelen er in de toekomst behaald moeten worden. Supergoed natuurlijk, maar grote kans dat je er tegenwoordig de tijd niet meer voor vindt, omdat het droge koek is en gewoonweg teveel tijd kost. Tijd die schaars is.

4. Beter overzicht in relatiemanagment

Steek je veel tijd in een goede relatie onderhouden met je klant, vergeet je een week later eventjes na te bellen. Door drukte en tijdtekort schiet dit er vaak bij in, maar dit is ongelofelijk zonde! Door altijd een follow-up te doen bij je klanten, is de kans veel groter om er een deal uit te slepen. Dat zijn grote gemiste kansen.

Power BI Dashboard Dynamics 365

5. Weer in contact met je sales buitendienst

Uiteraard heeft iedereen in het bedrijf zijn of haar eigen belangrijke taken. Jouw vertegenwoordigers rijden vaak stad en land af om grote projecten binnen te slepen bij de klanten. Deze vertegenwoordigers worden

vanzelfsprekend vaak gebeld door de klanten waar zij eerder zijn geweest, maar kunnen helemaal niet de telefoon opnemen. Dan zijn er misschien mensen op kantoor die deze telefoontjes kunnen oppikken, maar hoe weet de vertegenwoordiger dat hij gebeld is? De handgeschreven briefjes komen zelden aan bij de juiste persoon, waardoor er ontevreden klanten ontstaan.

6. Inzicht in klantgegevens voor alle essentiële werknemers

Telefonisten die alle klanten te woord staan, hebben vaak geen flauw benul wie ze aan de telefoon hebben en wat zij nodig hebben. Ze spreken dagelijks immers tientallen mensen. Klanten worden doorverbonden of ze bellen later terug. Voor deze telefonisten is geen dossier te vinden van de persoon die zij aan de telefoon hebben. Een gemiste kans, want iedere klant is uniek! Vaak is het allereerste contact via een telefoniste en daarom moet het vanaf daar al goed opgepakt worden. Helaas gebeurt dat nu te weinig of helemaal niet.

7. Razendsnel groeien met CRM systeem

Herken je je in bovenstaande punten, dan is deze waarschijnlijk ook voor jou: wat als je binnenkort een hele grote klant binnensleept en je hier tientallen mensen voor moet aannemen, waardoor het bedrijf enorm groeit? Gaat dit lukken op de manier hoe het nu gaat? Heb jij de tijd om iedereen te informeren over de verschillende programma’s en apps die jij momenteel gebruikt om alle informatie te stallen? Vast niet, hè.

Waarom je over moet stappen naar een CRM-systeem

Herken jij je in de 7 punten die hierboven beschreven staan, dan is het hoog tijd voor jou om over te stappen naar een CRM-systeem! Ben je al half overtuigd, maar vraag je je af hoe een CRM-systeem zorgt voor een verhoogde productiviteit? Dat lees je in ons artikel over het verhogen van de productiviteit met behulp van een CRM-systeem.